۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۶۲۷۱۳۳
آیت الله غروی:

حوزه بر علوم عقلی سرمایه گذاری کند | نمی توانیم به علوم عقلی بی تفاوت باشیم

حوزه بر علوم عقلی سرمایه گذاری کند | نمی توانیم به علوم عقلی بی تفاوت باشیم
عضو شورای عالی حوزه با تأکید بر این که علوم عقلی از ضروریاتی است که باید بر آن سرمایه گذاری کرد، گفت: باید به مباحث عقلی اهتمام کنیم و به عقل بی تفاوت نباشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه امشب در مراسم سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تبریک میلاد مبارک رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) گفت: یکی از بزرگترین ویزگی های پیامبر اخلاق ایشان بود و رمز موفقیت حضرت غیر از وحی، خصوصیت خلق ایشان بود که توانستند چنین تحولی را ایجاد کنند.

وی با بیان این که امت اسلام باید در مسیر رسول اکرم(ص) حرکت کند، افزود: به فرموده امیرمؤمنان پیامبر اسلام دلیر ترین، راستگو ترین، وفادارترین و شجاع ترین افراد بودند و عدالت را در همه زمینه ها حفظ می کردند.

آیت الله غروی با تأکید بر این که علوم  عقلی از ضروریاتی است که باید بر آن سرمایه گذاری کرد، اظهار داشت: در آیات و روایات توجه ویژه ای به عقل شده است و باید به مباحث عقلی اهتمام داشت، ممکن است برخی افکار فلسفی مورد نقد و دارای ایراد باشد اما باید از ظرفیت عقل که حجت باطنی است استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نمی توانیم نسبت به عقل بی تفاوت باشیم، تبیین و استدلال بسیاری از معارف بلند اسلامی و شیعی باید مبتنی بر مبانی عقلی باشد، حوزه نباید نسبت به این مسائل  بی تفاوت باشد که این چنین نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: عقل چیزی است که حضرات باید درباره آن کار کنند و سرمایه گذاری داشته باشند و بررسی کنند که عقل چیست و چه مواردی را درک می کند. همچنین حدود سیطره عقل باید مشخص باشد.

وی اضافه کرد: جا دارد که همایش های مختلفی در تبیین مفهوم و اعتبار عقل شکل گیرد، باید از نوآوری های علامه طباطبایی در زمینه های گوناگون بهره مند شویم.

محمد قمین
ارسال نظرات